Trudno wyobrazić sobie współczesny świat bez pojazdów samochodowych. To dzięki nim możliwa jest stosunkowo szybka i wygodna jazda. Przeciętny samochód nadal pozostaje stosunkowo skomplikowaną maszyną. Rozmaite części samochodowe muszą ze sobą prawidłowo współpracować. Najważniejsza z nich jest silnik – serce każdego pojazdu. To przede wszystkim od jego parametrów technicznych zależą osiągi naszego samochodu. Właściwie dobrany rodzaj silnika w połączeniu z turbosprężarką zapewni bezpieczną i ekonomiczną jazdę.
Główne zadanie silnika samochodowego
Bez niego żadne auto nie jest w stanie się poruszać. Najpowszechniej spotykane są silniki spalinowe https://top-serwis.com/czesci-samochodowe/27/blok-silnika. Na popularności zyskują także modele hybrydowe i elektryczne. Niezależnie od rodzaju silnika, każdy z nich wymaga prawidłowego źródła energii. W przypadku samochodów elektrycznych używany jest prąd elektryczny. W pozostałych rodzajach silników używa się paliwa ciekłego lub gazowego. W samochodach spalinowych używana jest benzyna lub olej napędowy. Gaż w stanie ciekłym wymaga montażu specjalnej instalacji LPG. Dobrym pomysłem jest dodatkowe wzmocnienie pracy silnika poprzez turbodoładowanie. W tym celu niezbędna jest część samochodowa zwana turbosprężarką.
Czy warto zainwestować w turbosprężarkę?
Pierwotnym przeznaczeniem tej części samochodowej było zwiększanie mocy silnika w samochodach sportowych bez podnoszenia masy pojazdu. Jedynie auta z turbosprężarkami były w stanie skutecznie rywalizować na torach wyścigowych. Nie oznacza to jednak, że turbosprężarka nie przyda się w zwykłym aucie osobowym. Oprócz podniesienia mocy silnika pozwala obniżyć zużycie paliwa. Silnik z zamontowana turbosprężarką jest tym samym bardziej ekologiczny i ekonomiczny. Konieczny jest jednak prawidłowy montaż tego elementu, gdyż jest on niezwykle wrażliwy. Właściwe obchodzenie się z częścią samochodową pozwala zminimalizować ilość potrzebnych napraw. Praktycznie każdy mechanik będzie w stanie szybko usunąć wszelkie usterki w turbosprężarce. Pamiętając o kilku zasadach, możemy jednak ograniczyć niepotrzebne koszty. Chodzi przede wszystkim o regularne sprawdzanie poziomu ciśnienia oleju i jego wymienianie. Oprócz tego nie wolno zapomnieć o wyłączaniu silnika po upływie pół minuty od momentu zakończenia jazdy. Większość awarii ten konkretnej części samochodowej wynika z ciał obcych, które dostają się do układu wydechowego bądź ssącego. Zalegają wewnątrz samochodu i negatywnie wpływają na pracę silnika i turbosprężarki.
Z czego wynika popularność silników benzynowych?
Przede wszystkim są one ciche w pracy i stosunkowo tanie. Z tego powodu większość polskich kierowców decyduje się na jazdę samochodami napędzanymi benzyną. Takie silniki szybko osiągają zadowalające obroty. Mieszanka paliwowa używana w silnikach spalinowych cechuje się dużą sprawnością energetyczną. Niewielka ilość wystarczy, aby wyprodukować sporo energii. Oczywiście takie silniki nie są pozbawione swoich wad. Spalinowe części samochodowe są mniej wytrzymałe od silników Diesla. Modele benzynowe sprawdzają się jedynie podczas jazdy w warunkach miejskich. W dłuższych trasach jazda takim samochodem jest mało wydajna. Warto mieć na uwadze to, że używanie niewłaściwego rodzaju benzyny może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Oprócz tego sporą wadą jest to, że silniki benzynowe wymagają o wiele większej ilości paliwa niż modele wysokoprężne.
Czym kierować się podczas wyboru silnika?
Nie istnieje coś takiego jak idealna część samochodowa https://top-serwis.com/czesci-samochodowe/5/filtr-kabinowy. Nie inaczej wygląda sytuacja w przypadku silników – oba rodzaje posiadają swoje wady i zalety. Osoby, które ograniczają się do jazdy w granicach miasta, powinny zainwestować w samochód z silnikiem benzynowym. Tego rodzaju auto sprawdzi się również dla początkujących kierowców, którzy docenią brak potrzeby zastanawiania się nad wyborem właściwego oleju napędowego. Krótkie przejażdżki nie nadwyrężą naszego auta i tym samym wizyta u mechanika będzie konieczną stosunkowo rzadko.
Układy chłodzenia w nowoczesnych silnikach
Istotnym elementem chłodzenia silnika jest zjawisko wrzenia wody pod ciśnieniem po osiągnięciu temperatury 115 °C lub nawet 130 °C. Konieczne jest ciśnienie rzędu 1,0 – 1,5 bar w ramach tak zwanego zamkniętego układu chłodzenia. Do chłodzenia nie jest używana sama woda, lecz mieszanka zawierająca także dodatek do płynu. Jego zadaniem jest ochrona elementów silnika i układu chłodzenia przed korozją. Dzięki obecności termostatu możliwe stało się stworzenie obiegu płynu chłodzącego „z obejściem”. Chodzi o to, aby woda przepływała nie przez chłodnicę, tylko od razu do silnika. Dopiero po osiągnięciu pożądanej temperatury pracy silnika, termostat otwiera połączenie przez chłodnicę. Taki sposób regulowania temperatury jest stosowany w praktycznie każdym nowoczesnym układzie chłodzenia. Jego efektywność pozwala ograniczyć ilość spalin emitowanych przez dany silnik. Coraz mniejsze rozmiary komory silnika w połączeniu z rozmieszczeniem poszczególnych podzespołów silnika znacząco utrudnia skuteczne odprowadzanie dużych ilości generowanego ciepła.